Thursday, July 3, 2008

C.I.N.T.A

Cinta membawa berbagai-bagai pengertian. Apa yg hendak saya fokuskan di sini ialah cinta terhadap seseorang khasnya bagi seseorang lelaki dan perempuan. Cinta jenis ini yg hebat dan jarang-jarang berlaku ialah seperti Romeo dan Juliet, Uda dan Dara, Laila dan Majnun.

Namun persolannya, sejauh manakah cintanya kita kpd pasangan kita? Tidak kiralah samada cinta kita kpd isteri, suami (bagi yg telah berkahwin) dan cinta kpd kekasih (bagi yg belum berkahwin).

Bagi saya pengertian cinta itu amat luas dan ianya sesuatu yg subjektif. Ianya lahir dari hati dan juga lubuk hati kita yg paling dalam diterjemahkan dgn perbuatan dan juga tutur kata yg membawa isyarat kpd pasangan kita itu yg kita cintakan beliau. Dari cinta itu akan lahir satu perasaan kasih sayang dan perasaan kasih sayang itulah merupakan satu anugerah dari Allah kepada makhluknya seperti kita dan melalui kasih sayang itulah maka zuriat manusia itu sendiri akan berkembang.

Ramai orang boleh mengucapkan kata cinta tetapi adakah ucapan itu jujur dan ikhlas? Sebenarnya cinta itu juga akan disusul dengan kasih dan sayang sekiranya kita benar-benar jujur dan ikhlas terhadapnya dan sudah tentu kejujuran dan keikhlasan itu akan disusul pula dengan halangan-halangan untuk menguji sejauh mana cintanya kpd pasangannya.

Satu persoalan lagi, cinta yg manakah lebih kukuh samada cinta dari seorang wanita atau lelaki. Dari pengalaman serta kajian saya melalui pembacaan, penelitian hidup dan pergaulan, sebenarnya wanita lebih setia cinta mereka dari lelaki dan harap lelaki jgn pula marah (kenyataan ini merupakan satu pandangan saja.

Sebenarnya perasaan wanita itu lebih halus dan sukar dimengertikan kerana mereka itu sendiri bersifat abstrak. Cinta wanita itu lebih mendalam dan mencakupi keseluruhan jiwa raga mereka akan tetapi cinta seorang lelaki merupakan satu cinta yg bersifat verbal iaitu hanya pada kata-kata akan tetapi apabila sampai satu ketika ianya akan sukar diterjemahkan melalui perbuatan dan akibatnya perasaan jujur dan ikhlas tadi tidak akan wujud melainkan timbulnya perasaan hawa nafsu.

Percayalah sekiranya kita benar-benar cinta akan pasangan kita serta jujur dan ikhlas terhadapnya maka percayalah akan lahirlah perasaan kasih sayang yg mana perasaan itu merupakan sesuatu yg amat bermakna kpd kita dan pasangan kita dan dengan sendirinya ia akan menjadi satu memori yg sukar dipadamkan difikiran.

Satu lagi persoalan, bolehkah seseorang itu hidup tanpa cinta? Bagi saya jawapannya boleh tetapi hidup mereka sepi dan suram dan tiada keindahannya. Mungkin mereka akan berkata, ada apa dengan cinta dan apa cinta boleh buat terhadap kita...ungkapan ini mungkin agak keras bunyinya tetapi saya buka kepada anda untuk mengutarakannya dan oleh itu komen serta pandangan anda dialu-alukan.

Oleh itu cuba hayati pengertian ini...

C - Cinta itu lahir dari hati

I - Indah dan penuh pengertian

N - Namun, adakah ianya sejati

T - Tepuk dada tanya selera

A - Agar ianya tidak disalah ertikan

1 comment:

Mezain said...

Erti Cinta Seperti kata kata berikut
Cinta tak pernah akan begitu indah jika tanpa persahabatan...
yang satu selalu menjadi penyebab yang lain dan prosesnya....
Seorang pecinta yang terbaik adalah sahabat yang terhebat.
Jika kamu mencintai seseorang, jangan berharap bahawa seseorang itu
akan mencintai kamu seperti sebaliknya dalam kapasiti yang sama.
Satu diantara kamu akan memberikan lebih, yang lain akan dirasa kurang...
Begitu juga dalam kes,kamu yang mencari,dan yang lain akan menanti...
Jangan pernah takut untuk jatuh cinta....
Mungkin akan begitu menyakitkan,
dan mungkin akan menyebabkan kamu sakit dan menderita...
tapi jika kamu tidak mengikuti kata hati,
pada akhirnya kamu akan menangis.......
jauh lebih pedih...
karena saat itu kamu akan menyedari bahawa kamu tidak pernah memberi...
cinta itu sebuah jalan.
Cinta bukan sekadar perasaan, tapi sebuah komitmen...